Modalități de îmbunătățire a procesului intern de consultare legislativă pe baza nevoilor și problemelor din teritoriu

Asociația Comunelor din România a demarat seria de ateliere online din cadrul proiectului „Consolidarea cooperării dintre Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) și structurile asociative ale autorităților administrației publice locale”, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020 și se implementează în perioada 02 decembrie 2020 – 30 noiembrie 2022.

Astfel, au fost organizate 11 ateliere online, la nivel județean, din cele 40 (câte unul pentru fiecare județ, mai puțin județul Ilfov) ce se vor desfășura până la sfârșitul anului 2021.

Cele 11 ateliere județene (vedeți județele în imaginea de jos) au beneficiat de prezența a 245 de reprezentanți ai comunelor din România, aleși locali și funcționari publici.

Totodată, în cadrul evenimentelor organizate de ACoR la nivel județean sau național a fost prezentat proiectul la peste 600 de reprezentanți ai comunelor membre ale ACoR.

Scopul acestor întâlniri îl reprezintă analiza procesului intern de consultare legislativă și comunicare internă în vederea identificării modalităților de îmbunătățire a acestora pe baza nevoilor și problemelor din teritoriu. Nu în ultimul rând, prin aceste ateliere identificăm soluțiile de îmbunătățire a dialogului cu MDLPA și cu celelalte instituții de la nivel central.

Din analizele efectuate până în prezent reiese faptul că, deși majoritatea participanților cunosc prevederile legale în materia consultării legislative a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, este necesară o informare suplimentară a comunelor, astfel încât să existe o implicare mai mare a membrilor ACoR în procesul de consultare legislativă.

ACoR a dezvoltat deja, în cadrul unui alt proiect cu finanțare europeană, o platformă de consultare legislativă, PACT ACoR, prin intermediul căreia proiectele de acte normative primite de la autoritățile publice centrale pot fi însușite sau cu ajutorul căreia comunele membre pot face propuneri legislative și care urmează să fie îmbunătățită astfel încât să fie ușor de utilizat, cu o interfață intuitivă.

În susținerea acestei activități, anterior discuțiilor din cadrul atelierelor de lucru, a fost elaborat și transmis tuturor comunelor, din județele care au participat, un chestionar prin care s-a urmărit identificarea situației actuale privind procesul de consultare legislativă și comunicare de la nivelul ACoR.

În urma analizării datelor pe care le avem până acum se constată faptul că procedura actuală de consultare legislativă ar putea fi îmbunătățită printr-o selecție atentă a proiectelor de acte normative ce vizează autoritățile publice locale, urmând ca structurile asociative să primească spre consultare numai acele proiecte de acte normative ce vizează autorităților locale în mod direct.

De asemenea, reprezentanții comunelor din România consideră că ACoR trebuie să ia parte la dezbaterile comisiilor de specialitate din Parlament, atunci când se dezbat proiecte de acte normative ce vizează autorităților locale.

Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență. Citiți Politica privind cookie-urile și Politica de confidențialitate pentru a afla mai multe detalii.