Construim modele pentru viitor. Cum aducem copiii din comunitățile vulnerabile la școală?

La invitația Teach for Romania,  la Senatul României,  a avut loc întâlnirea de lucru Construim modele pentru viitor, cu tema „Cum aducem copiii din comunitățile vulnerabile la școală”.

Asociația Comunelor din România (ACoR) a fost reprezentată la eveniment de către Valentin-Dumitru Ioan IVAN, președintele Filialei Județene Sibiu a ACoR și primarul comunei Sadu.

Gazda evenimentului a fost dna Anca-Dana DRAGU, președintele Senatului României.

De asemenea, au participat reprezentanți ai autorităților publice centrale și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale: Valentin-Sorin COSTREIE – consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului, Iulia PIELMUȘ – director executiv Teach FOR ROMÂNIA, Radu SZEKELY – consilier al Ministrului Educației, Florica CHERECHEȘ – președintele Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, Ştefan PĂLĂRIE – președintele Comisiei de muncă din Senat și membru în cadrul comisiei pentru Învățământ, Daniel RĂDULESCU – președintele Agenției Naționale pentru Romi.

Valentin-Dumitru Ioan IVAN a transmis celor prezenți că pentru primarii responsabili educația este pe primul plan. Acesta a subliniat importanța asumării parteneriatului dintre Guvernul României, autoritățile publice și instituțiile de învățământ, parteneriat ce trebuie să se bazeze pe: responsabilitate și predictibilitate, atât în ceea ce privește cadrul legislativ, cât și în ceea ce privește asigurarea resurselor.

Totodată, primarul comunei Sadu a discutat despre subfinanțarea sistemului educațional, problemele legate de derularea investițiilor pentru construcția, extinderea și modernizarea instituțiilor de învățământ finanțate din programe ca cel al Băncii Mondiale, Programul Operațional regional, PNDL 1 si 2; efectele OUG 114/2019, ajustarea prețurilor raportată la creșterea prețului materialelor.

Discutăm de discrepanțe majore în ceea ce privește infrastructura școlară. Sunt școli care nu sunt încă racordate la rețeaua de apa și canalizare, sunt școli cu toaletele în curte, iar la polul opus sunt școli care au atins cel mai ridicat grad de digitalizare și dotare. Pentru reducerea abandonului școlar rolul determinant îl are familia. Școala și administrația publică ajută prin serviciile sociale, de mediere școlară cât și de stimulare, precum și prin parteneriatele publice-private cu organizații cum sunt: Teach for Romania, UNICEF, FICE România care să aducă copiii către educație, activități complementare, masă caldă, afterschool. Este nevoie de voință, consens și consecvență”, a declarat Valentin-Dumitru Ioan IVAN, președintele Filialei Județene Sibiu a ACoR și primarul comunei Sadu.

Teach for Romania este o organizație non-guvernamentală, parte din rețeaua globală Teach for All, care caută și pregătește oameni valoroși, cu sau fără experiență anterioară de predare, pentru a deveni profesori în învățământul de stat, pentru copiii din medii vulnerabile.

X